راضی باش : عوامل موثر بر رضایت از زندگی

نوشته شده توسط
اردیبهشت 24, 1396
284 بازدید
0 نظر

رضایت از زندگی یک مفهوم ذهنی و منحصر به فرد برای هر انسانی است و به ارزیابی های شناختی یک فرد از زندگی اش اشاره دارد. این مفهوم یک ارزیابی کلی از زندگی بوده و فرایندی مبتنی بر قضاوت فردی است یعنی فرد بر اساس معیارهای شخصی خود، کیفیت زندگی اش را می‌سنجد. عوامل مختلفی می توانند بر میزان رضایت افراد از زندگی‌شان تأثیر گذار باشند که به تعدادی از این عوامل اشاره می شود:

1- نحوه مدیریت زندگی:

در زمان قدیم بخاطر امکانات ساده و محدود، مدیریت خانواده کار چندان دشواری نبوده ولی امروزه با پیشرفت و کثرت امکانات با وجود سهولت بخشیدن به زندگی موجب دردسر و نارضایتی انسان می‌شود لذا کسی که در خانواده مدیر است باید با برنامه ریزی صحیح، خانواده را در جهت برآورده شدن هر چه بهتر انتظارات هدایت نماید. اگر انسان به این باور برسد که خدا روزی رسان است دیگر مأیوس و ناامید نسبت به روزی آینده نمی‌شود. در تبیین ارتباط امید و رضایت از زندگی می‌توان گفت که امید نیروی مثبتی است که انگیزش، پیشبرد اهداف و سازگاری را افزایش می‌دهد.

2- رضایت شغلی:

با توجه به تحقیقات انجام شده، ارتباط بین رضایت شغلی و کیفیت زندگی ارتباطی مستقیم است. امنیت، نوع کار، همکار، حقوق، رئیس، محل کار و پیشرفت از عواملی هستند که رضایتمندی را بدنبال دارند. زمانیکه شخص امنیت شغلی نداشته باشد دچار استرس و تشویش می‌شود و کیفیت زندگی بخاطر تهدید شدن سلامتی روانی و… پایین می‌آید که در زنان نسبت به مردان بیشتر بروز می‌کند.

3- لحظات روزانه زندگی را درک کنید:

گاهی مکث کنید تا از مواهب طبیعی استفاده کنید و یا کودکان را حین بازی تماشا کنید. کسانی که درنگ می‌کنند تا aقابل توجهی را از نظر رضایت و کاهش افسردگی گزارش می‌کنند.

4- از مقایسه بپرهیزید:

چشم و هم‌چشمی جزئی از بسیاری از فرهنگ هاست اما مقایسه خودمان با سایرین می‌تواند به رضایت و عزت نفس لطمه وارد کند. به جای مقایسه کردن با دیگران، توجه خود را به دستاوردهای شخصی معطوف کنید تا به رضایت بیشتری دست یابید.

5- بیش از اندازه به پول توجه نکنید:

کسانی که پول را در رأس فهرست اولویت های خود قرار می‌دهند، بیشتر در معرض افسردگی، اضطراب و عزت نفس پایین هستند. هر چقدر بیشتر رضایت را در کالاهای مادی بجوییم، کمتر آن را می‌یابیم.

6- اهداف معنی دار داشته باشید:

کسانی که برای تحقق چیزی ارزشمند تلاش می‌کنند، بسیار راضی‌تر از کسانی هستند که رؤیاها یا آرزویی ندارند. این اهداف می‌تواند به سادگیِ یاد‌گرفتن مهارتی جدید یا بار آوردن بچه‌ها به شیوه‌ای اخلاقی باشد. هدف چه در محل کار و چه در خانه آن است که فعالیت‌هایی انجام دهیم که از نظر شخصی هم لذت بخش و هم مهم باشد.

7- به خانواده اهمیت داده و دوستانی داشته باشید:

افراد راضی معمولاً‌ خانواده دوست اند و روابط بهتری با اعضای خانواده خود دارند. اما صرف کمیّت رابطه با افراد کافی نیست، بلکه کیفیت آن نیز اهمیت دارد. انسان به رابطه نزدیک نیاز دارد؛ رابطه‌ای که در برگیرنده تفاهم و توجه باشد.اجتماعی بودن روند پیری را کند می کند. تحقیقات نشان می دهد پشتوانه اجتماعی قوی دنباله های کروموزومی موسوم به تلومرها را بلندتر می کند که از عوامل مهم افزایش طول عمر است. همچنین تحقیقات نشان می دهد تنها بودن منجر به افزایش افسردگی، مشکلات سلامت روان و استرس می شود.

8- لبخند بزنید:

به‌نظر ساده می‌رسد اما بسیار مؤثر است. افراد راضی امکانات موجود، فرصت‌ها و موفقیت را می‌بینند. وقتی آنان به آینده نگاه می‌کنند، خوشبین هستند و وقتی گذشته را مرور می‌کنند، معمولاً گزینه‌های مثبت را می‌بینند. حتی اگر از بچگی اینگونه بزرگ نشده‌اید که نیمه پر لیوان را ببینید، با تمرین نگرش مثبت به عادت تبدیل می‌شود.
متخصصان می گویند که خندیدن، تنها نشانه شادی نیست بلکه شاد بودن موجب ایجاد خنده می شود. زمانی که ما می خندیم هورمون های استرس در بدن ما کاهش می یابد و «اندروفین» افزایش می یابد. اندروفین در واقع یک ماده شیمیایی است که در طول انجام فعالیت های بدنی نیز ترشح می شود. با خندیدن مداوم می توانید ۱۰۰ سال زندگی کنید. خندیدن همچنین برای قلب شما مفید است. تحقیقات نشان می دهد از میان کسانی که بیماری قلبی داشتند، تنها هشت درصد که عادت به خندیدن داشتند حمله قلبی دوم را در طول یک سال تجربه کردند اما این رقم در ارتباط با افرادی که نمی خندیدند ۴۲ درصد بود. علاوه بر این، مطالعات دیگر نشان می دهد مغز ما قادر به تمایز میان خنده واقعی و غیرواقعی نیست و بنابراین با تظاهر به خندیدن نیز می توانید از مزایای آن بهره مند شوید چون وقتی تظاهر به خندیدن می کنید به زودی این خنده مصنوعی تبدیل به خنده واقعی می شود و نفع آن به بدنتان خواهد رسید.

9- طوری تشکرکنید که گویی واقعا قدردان هستید:

کسانی که عادت به سپاسگزاری دارند، معمولاً‌ سالم‌تر و‌ خوشبین‌تر هستند و بیشتر به سوی تحقق اهداف پیشرفت می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که به کسانی که به آنان کمک کرده‌اند، نامه تشکرآمیز می‌نویسند، از نظر رضایت در سطح بالا و از نظر افسردگی در سطح پایینی قرار دارند. به علاوه اثر یک نامه تشکرآمیز تا هفته‌ها طول می‌کشد.

10- ورزش کنید:

تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش می‌تواند به اندازه داروها در درمان افسردگی مؤثر باشد و در عین حال هیچ‌گونه عوارض جانبی نیز نداشته باشد. به علاوه، هزینه آن نیز به مراتب کمتر است. ورزش منظم حس تحقق چیزی را به انسان می‌دهد، امکان تعامل با دیگران را فراهم می‌کند، هورمون های عامل احساس خوب را در بدن آزاد می‌کند و عزت نفس را افزایش می‌دهد.

11- بخشش را فراموش نکنید:

نوع دوستی و بخشش را به جزئی از زندگی خود تبدیل کنید و از این کار مقصودی را بجویید. محققان می‌گویند کمک به همسایه، داوطلب‌شدن برای انجام کارهای عام‌المنفعه یا اهدای کالا و خدمات باعث ایجاد احساس خوبی در شخص می‌شود که مزایای زیادی از نظر تندرستی به همراه دارد که از ورزش کردن یا ترک کردن سیگار هم بیشتر است. گوش کردن به درد دل دوست، یاد دادن مهارت‌ها، توجه به موفقیت های دیگران و روحیه گذشت نیز به رضایت می‌افزاید. محققان می‌گویند کسانی که برای دیگران خرج می‌کنند، بیشتر از کسانی که برای خودشان خرج می‌کنند، احساس رضایت می‌کنند.
بر اساس تحقیقات متعدد کسانی که داوطلب کمک به دیگرانند افراد شادتری هستند. سازمان ملل داوطلب بودن را یکی از گزینه های شاد بودن جامعه دانمارک ذکر کرده است. ۴۳ درصد از دانمارکی ها در مقابل ۲۵ درصد از آمریکایی ها این خصوصیت را دارند. در واقع لذت کمک به دیگران از سنین پایین در افراد شکل می گیرد. یک تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۲ نشان می دهد که کودکان بیشتر علاقه مند کمک کردن به دیگران هستند تا اینکه از آنها کمک بگیرند. متخصصان می گویند تمام انسان ها فطرتاً مهربان هستند و انجام کارهایی مثل کمک به دیگران و محبت کردن با ایجاد یک احساس اجتماعی، هدفمندی و اعتماد به نفس، شادی را در فرد افزایش می دهد.

12- نگرش مثبت داشته باشید:

نوع دوستی و بخشش را به جزئی از زندگی خود تبدیل کنید و از این کار مقصودی را بجویید. محققان می‌گویند کمک به همسایه، داوطلب‌شدن برای انجام کارهای عام‌المنفعه یا اهدای کالا و خدمات باعث ایجاد احساس خوبی در شخص می‌شود که مزایای زیادی از نظر تندرستی به همراه دارد که از ورزش کردن یا ترک کردن سیگار هم بیشتر است. گوش کردن به درد دل دوست، یاد دادن مهارت‌ها، توجه به موفقیت های دیگران و روحیه گذشت نیز به رضایت می‌افزاید. محققان می‌گویند کسانی که برای دیگران خرج می‌کنند، بیشتر از کسانی که برای خودشان خرج می‌کنند، احساس رضایت می‌کنند.
بر اساس تحقیقات متعدد کسانی که داوطلب کمک به دیگرانند افراد شادتری هستند. سازمان ملل داوطلب بودن را یکی از گزینه های شاد بودن جامعه دانمارک ذکر کرده است. ۴۳ درصد از دانمارکی ها در مقابل ۲۵ درصد از آمریکایی ها این خصوصیت را دارند. در واقع لذت کمک به دیگران از سنین پایین در افراد شکل می گیرد. یک تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۲ نشان می دهد که کودکان بیشتر علاقه مند کمک کردن به دیگران هستند تا اینکه از آنها کمک بگیرند. متخصصان می گویند تمام انسان ها فطرتاً مهربان هستند و انجام کارهایی مثل کمک به دیگران و محبت کردن با ایجاد یک احساس اجتماعی، هدفمندی و اعتماد به نفس، شادی را در فرد افزایش می دهد.

13- به خاطرات وتجربیات خوب خود توجه بیشتری داشته باشید:

تحقیقات نشان می دهد کسانی که به تجارب و خاطرات خوب گذشته خود توجه می کنند رضایت بیشتری از زندگی دارند. محققان معتقدند زمانی که افراد بر تجارب مثبت خود متمرکز می شوند احساس زندگی و قدرت بیشتری می کنند. این موضوع همچنین شما را به لحاظ روانی به اطرافیانتان نزدیک می کند و شادی را در شما افزایش می دهد.

14- اعتقاد به یک قدرت بالاتر:

برای افراد مذهبی، این امر موضوع آشنایی است. در ضمن اکثریت افراد، حداقل در مواقعی که با مشکلی مواجه می‌شوند به دعا و درخواست کمک از درگاه الهی متوسل می‌شوند. در بسیاری از تحقیقات اعتقاد به یک قدرت بالاتر به عنوان شاخصی از سلامت روان و منبع امیدواری معرفی شده است.

 

درباره نویسنده

در مورد این مطلب نظر دهید